Połykanie i ułożenie języka a prawidłowa artykulacja

Na pierwszy rzut oka połykanie wydaje się dość prostą czynnością, którą wykonujemy nawet do 1500 razy na dobę. Wydawałoby się , że połykanie z prawidłową artykulacją nie ma nic wspólnego. Jednak właściwy fizjologiczny sposób połykania jest ważny nie tylko dla naszej wymowy, ale także zgryzu.

Właściwe utrwalone fizjologiczne połykanie a prawidłowa artykulacja

Nieprawidłowe połykanie jest też nazywane przetrwałym, niemowlęcym, infantylnym i płaskim połykaniem. Język wtedy leży na dnie jamy ustnej a wargi są napięte. Prawidłowy nawyk połykania powinien utrwalać się już wtedy, gdy zaczynają wyrastać zęby mleczne i wraz z tym powinna nastąpić poprawna pionizacja języka.

Odpowiadając na pytanie czy połykanie ma wpływ na prawidłową artykulację można śmiało stwierdzić, że TAK. Utrwalone nieprawidłowe połykanie często jest przyczyną seplenienia przyzębowego i międzyzębowego.

Co to znaczy prawidłowa pionizacja języka? Jak wpływa na połykanie i artykulację?

Oznacza to bezproblemową umiejętność dotknięcia czubkiem języka za górnymi siekaczami wałka dziąsłowego przy maksymalnie opuszczonej żuchwie!.

Żuchwa – ta część aparatu mowy jest bardzo istotna podczas pionizacji języka. Wydaje się to nielogiczne. A jednak!

Stopień otwarcia jamy ustnej, który umożliwia żuchwa jest bardzo istotny w ocenie pionizacji, ruchomości, sprawności oraz budowie języka i jego wędzidełka. Bardzo często znacznie lub lekko skrócone wędzidełko podjęzykowe przyczynia się do problemów z pionizacją języka, a to z kolei przyczynia się do niewłaściwego infantylnego sposobu połykania i wad wymowy.

Czynniki biologiczne i społeczne wpływające na brak pionizacji języka.

Do przyczyn braku pionizacji języka (czyli usadowienia czubka języka na wałku dziąsłowym za górnymi siekaczami przy maksymalnie opuszczonej żuchwie) należą:

  1. zaburzenia napięcia mięśniowego oraz mięśnia okrężnego warg.
  2. długi czas korzystania z kubeczków niekapków, smoczków lub ssanie kciuka. Kubeczki niekapki, smoczki i kciuk oddzielają język od podniebienia twardego.
  3. nawykowe oddychanie przez usta np. przez przerost migdałków podniebiennych lub gardłowego, gdzie język jest na dnie jamy ustnej i ten nieprawidłowy układ utrwala się.
  4. skrócone wędzidełko podjęzykowe, które stanowi problem dla pionizacji języka.
  5. brak przyjmowania przez dziecko pokarmów stałych tylko zmiksowane, zblendowane tak zwane „papkowate jedzenie”.

Miejsce języka w stanie spoczynku (czyli wtedy, gdy nie mówimy)

Właściwe miejsce dla języka w stanie spoczynku (czyli, gdy milczymy i mamy zamkniętą buzię) jest na górze. Tam, gdzie język jest rozłożony i przyklejony na całej powierzchni podniebienia twardego, a czubek (apex) języka oparty jest na wałku dziąsłowym tuż przy górnych siekaczach i domkniętych wargach.

(zdjęcie przedstawia prawidłową pozycję języka w stanie spoczynku)

Jak radzić sobie, gdy dziecko ma przewlekły niemowlęcy sposób przełykania?

Tylko ciężka praca z dzieckiem oraz regularność ćwiczeń jakie zaleci dobry logopeda pozwolą uzyskać prawidłowy nawyk połykania.

Przykład codziennych prostych ćwiczeń podczas autokontroli:

Właściwego sposobu połykania można nauczyć się, ćwicząc język oraz świadomie połykając ślinę i płyny z językiem uniesionym do góry. Dziecku trzeba też wytłumaczyć po co tego typu ćwiczenia stosowane są podczas zajęć logopedycznych. Dobrze jest ustalić tak program terapii, aby ćwiczenia prowadzone były w formie zabawy i sprawiały dziecku frajdę.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments